ACTIVITATS

b3lineicon|b3icon-conference||Konference

LES NOSTRES ACTIVITATS

Una de les senyes d'identitat de SEDIC al llarg de la seva història ha sigut la creació d'espais de reflexió i de debat a fi i efecte d’identificar tendències i canalitzar iniciatives innovadores per als professionals de la gestió de la informació i la documentació.

Aquesta tasca ha permès a l'associació mantenir-se com un referent en l'organització de jornades, esdeveniments per a bibliotecaris, documentalistes, arxivers i altres professionals del sector. SEDIC organitza activitats de tot tipus en les que dóna a conèixer aquests nous corrents, posant així en valor a les institucions que les impulsen i als professionals que hi ha al seu darrere.

Entre les nombroses activitats desenvolupades per SEDIC, n’hi ha algunes que formen un nucli d'activitat fix de periodicitat anual, com les Jornades de Gestió de la Informació, els Esmorzars Professionals, la Jornada Actualitzat o la Trobada de Socis. A més a més, amb periodicitat mensual es realitzen visites gratuïtes a biblioteques, arxius, centres de documentació i museus que susciten molt d’interès entre els professionals. A banda d’aquests dos grans gruixos d’activitats, s’hi sumen les que realitzem sense una periodicitat concreta com, per exemple, les Jornades de Dades Obertes o altres esdeveniments que coorganitzem en col·laboració, com les Jornades Internacionals d'Experiències Bibliotecàries.

Precisament, la col·laboració amb d’altres institucions és essencial per ampliar l'abast de les activitats de SEDIC i garantir el seu impacte, amb el retorn afegit d’aconseguir una major visibilitat de l'associació. Per això, moltes de les activitats es realitzen en col·laboració amb altres institucions amb les que SEDIC manté estretes relacions de cooperació.

Finalment, gran part de l'activitat de SEDIC la realitzen els propis socis a través de Grups de Treball, comunitats de valor en les que professionals de diverses especialitats tiren endavant projectes en col·laboració.

b3lineicon|b3icon-jury||Jury

JORNADES DE GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ

Si vols conèixer més coses sobre les Jornades de Gestió de la Informació de SEDIC, accedeix al Mini Website dedicat a aquest esdeveniment: https://jgi.sedic.es/

Des de 1999 es celebra cada any la Jornada de Gestión de la Información, que compta amb la participació d'experts i representants de diferents sectors professionals (investigació i àmbit acadèmic, empreses, organismes públics, etc.), i reuneix socis de tot el territori a la Biblioteca Nacional d'Espanya. La Jornada és, sens dubte, una de les activitats amb més projecció pública de SEDIC, entre d’altres motius perquè s'ha convertit en un fòrum imprescindible per conèixer les noves tendències i pràctiques més innovadores en l'àmbit de la gestió de la informació i la documentació.

La Jornada és gratuïta per a socis i es desenvolupa en forma de conferències, ponències i taules rodones, que tenen com a objectiu intercanviar experiències i ser un punt de trobada i de reflexió per a professionals de la informació que operen a tot tipus d'àmbits.

b3lineicon|b3icon-bulb||Bulb

JORNADES ACTUALÍZATE

Actualízate és una idea innovadora nascuda el 2014 i impulsada per SEDIC en col·laboració amb el Departament de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat Complutense de Madrid.

Es basa en l'organització d'una jornada professional en la que diverses empreses i institucions relacionades amb la gestió de la informació i/o la gestió documental, comparteixen les seves propostes més innovadores per al desenvolupament de l’activitat professional. La Jornada esdevé un fòrum de discussió al voltant de l'evolució i les tendències tecnològiques i formatives en el sector de la informació documental, tendint ponts d'unió i generant sinergies entre l'activitat professional i l'àmbit universitari (investigador i docent).

Per conèixer més sobre les Jornades Actualitzat de SEDIC, accedeix a al Mini Website dedicat a aquest esdeveniments a https://actualizate.sedic.es/

b3lineicon|b3icon-coffee-cup||Coffee Cup

ESMORZARS PROFESSIONALS

Els Desayunos Profesionales de SEDIC són un dels esdeveniments organitzats per l'associació que susciten més interès entre el professional de la informació. Amb la seva posada en marxa el 2011, l'Associació va voler facilitar un espai de reflexió i debat per a professionals especialitzats en diverses àrees dins del sector de la gestió de la informació i la documentació.

Després de la seva consolidació el 2012 i 2014 i el seu canvi de format cap a un debat obert, els Desayunos van potenciar la visibilitat d'aquest tipus d'especialistes dins de la pròpia professió. El 2015 es varen començar a organitzar a la Sala de Conferències de la Facultat de Ciències de la Documentació de la Universitat Complutense de Madrid, per facilitar així l'assistència de més públic i oferir major difusió dins i fora de el sector.

En l'actualitat, els Desayunos Profesionales de SEDIC s'han convertit en un dels esdeveniments de periodicitat anual més importants organitzats per l'Associació.

Per conèixer més sobre els Esmorzars professionals de SEDIC, accedeix a al Mini Website dedicat a aquests esdeveniments a https://desayunos.sedic.es/

b3lineicon|b3icon-cocktail||Cocktail

TROBADA DE SOCIS DE SEDIC

Dels esdeveniments organitzats per SEDIC, l'únic dedicat en exclusiva al networking entre professionals és la Trobada de Socis que es programa cada any. Es tracta d'una reunió informal per a socis en la que es pot compartir amb altres professionals de la informació un refrescant mojito, fer networking i xerrar en un ambient relaxat i distès.

Aquest esdeveniment es programa cada any als jardins de l'Institut Internacional Americà a la tornada de les vacances d'estiu per celebrar la reincorporació a la feina amb altres companys de professió. A la sessió, a més de comptar amb refrescants còctels, es programa una activitat cultural que complementa la trobada entre professionals.

Per conèixer més sobre les Trobades de socis de SEDIC, accedeix al Mini Website dedicat a aquest esdeveniment a https://encuentro.sedic.es/

b3lineicon|b3icon-map-pin||Map Pin

VISITES A BIBLIOTEQUES, ARXIUS I MUSEUS

La possibilitat de coincidir amb altres professionals i de conèixer centres i institucions de gran interès en què es posa en valor la feina dels professionals de sector, ha fet de les visites que organitza SEDIC a biblioteques, arxius, centres de documentació i museus una activitat molt demandada entre els socis.

Per norma general, es realitza una visita al mes, exceptuant-ne l'agost, encara que alguns anys s'ha realitzat més d'una visita mensual. Pel que fa als horaris de les visites, s'intenten realitzar tant en horari de matí com de tarda, encara que en la majoria de les ocasions l'horari depèn de la institució que es visita.

A partir de 2017, es va començar a incloure un breu espai de temps per fer un cafè abans o després de la visita amb l’objectiu de contactar amb altres associats, conversar distesament i intercanviar punts de vista. A més, des de 2019 s'està posant en marxa l'aplicació de el Pla Estratègic 2018-2022 que estableix que les visites al centres comencin a realitzar-se per tot el territori nacional.

Properes visites programades

No se ha encontrado entradas

b3lineicon|b3icon-user-add||User Add

ACTIVITATS EN COL·LABORACIÓ

Jornades Internacionals d'Experiències Bibliotecàries

Les JIEB van iniciar el seu camí l'any 2008 i són fruit de la col·laboració amb el Goethe Institut, la Comunitat de Madrid, l'Ambaixada dels EUA, SEDIC, l’Institut Français, l’Istituto Italiano di Cultura i l’Institut Internacional a Espanya, entre d'altres. Les institucions col·laboradores reuneixen a especialistes espanyols i internacionals del món bibliotecari, amb el propòsit d'analitzar i reflexionar sobre les tendències de la professió.

Experts de diferents procedències comparteixen les seves experiències de forma teòrica en una primera part de la jornada i realitzen tallers pràctics complementaris.

La jornada es realitza des de la seva creació al Goethe Institut de Madrid. Més informació a https://jieb.sedic.es

 

La cultura de les dades obertes

El 2016, com a pre-esdeveniment en el marc de IODC2016, es va organitzar per primera vegada l'acte "La cultura de les dades obertes: La reutilització de la informació en el sector cultural" en col·laboració amb el Ministeri de Cultura i Esport, Biblioteca Nacional d'Espanya i Red.es. Es pot accedir al micro-espai web a través d'aquest enllaç.

Les organitzacions culturals es troben en un moment decisiu en el que han de valorar com fer front a les diverses directives europees sobre reutilització d'informació en el sector públic. Aquesta nova directriu que propugna un accés obert a les dades suposa una oportunitat però també un repte per a les institucions culturals. El principal desafiament és que s'han d'adaptar a un nou marc en el que, a més de determinar les qüestions tècniques i els estàndards, hauran de debatre sobre què es consideren dades obertes i sota quines llicències s'ha de permetre la seva reutilització.

Les conclusions d’aquesta primera jornada es van presentar el 6 d'octubre de 2016 a la taula Data + Culture de l'IODC2016.

 

En 2017, es van tornar a convocar amb l'objectiu d'obrir el focus per descobrir com està influint la reutilització de la informació del sector públic, en general, i les dades culturals, en particular, en transformar la investigació, el desenvolupament professional, la forma de comunicar-nos i la creació col·laborativa. Es pot accedir al micro-espai web elaborat el 2017 a través d'aquest enllaç.

Altres esdeveniments i jornades

A més dels esdeveniments indicats, hi ha d’altres jornades i congressos en que SEDIC intervé o hi participa de diverses formes: col·laborant en l'organització, aportant contingut o participant en la difusió de la mateixa. Alguns exemples són la col·laboració de SEDIC a les Jornades de Biblioteca Jurídiques de Madrid o al Seminari Hispano-Brasiler de Recerca en Informació, Documentació i Societat.

 

b3lineicon|b3icon-medal||Medal

GUARDONS I PREMIS

SEDIC té entre les seves activitats més destacades la convocatòria anual de dos premis de reconegut prestigi dins del sector.

Premi Nacional SEDIC a la Qualitat i Innovació Carmen Rodríguez Guerrero

Des que l'any 2006 SEDIC convoqués per primera vegada el Premi Nacional a la Qualitat i Innovació han passat ja dotze edicions, totes elles tenint present l'objectiu de destacar i posar en valor les millors iniciatives, activitats o projectes de gestió de la informació. Es tractava del primer guardó d'àmbit nacional que reconeixia l'excel·lència i l'esperit innovador de la gestió documental.

 

En 2017 el premi va canviar la seva denominació passant a anomenar-se Premi Nacional SEDIC a la Qualitat i Innovació Carmen Rodríguez Guerrero en memòria de Carmen Rodríguez Guerrero, vocal de la Junta Directiva de SEDIC de 2011 a 2015.

Amb una trajectòria de més de 14 anys, el premi a la qualitat de SEDIC s'ha consolidat com un guardó molt reconegut en el panorama professional.

Cada any, el "Premi Nacional SEDIC a la Qualitat i Innovació Carmen Rodríguez Guerrero" premia la trajectòria de professionals i institucions que hagin destacat per la seva innovació i qualitat. En el decurs de les anteriors tretze edicions, aquest guardó ja ha consolidat el seu prestigi i bona acollida entre els arxivers, bibliotecaris, museòlegs o documentalistes espanyols.

La convocatòria es realitza cada any a través del web de la Jornada de Gestió de la Informació: https://jgi.sedic.es/

Premi a el projecte universitari més innovador en l'àmbit de la gestió de la informació i de la documentació

Com cada any, es convoca amb l'objectiu de buscar i destacar públicament els projectes teòrics més innovadors que poguessin tenir major aplicació pràctica en l'àmbit empresarial entre els treballs dels estudiants universitaris d'universitats espanyoles (Treball Final de Màster o Treball Final de Grau) .

SEDIC vol així afavorir la innovació i la seva aplicació pràctica en el món empresarial dins de el sector de la gestió de la informació i la documentació.

El premi es porta convocant anualment des del 2014, convertint-se en un dels guardons amb més interès dins de la comunitat universitària.

La convocatòria es realitza cada any a través del web de la Jornada Actualízate: https://actualizate.sedic.es/

b3lineicon|b3icon-user-network||User Network

TREBALLS EN GRUP

Els Grups de Treball s'han reorientat i el 2016 SEDIC posa en marxa els Treballs en Grup. La Junta Directiva de SEDIC reconeix la importància i el potencial de treballar en grups de temàtica específica.

Els Treballs en Grup es constitueixen amb la finalitat de crear comunitats de valor que enriqueixin la nostra associació i facilitin l'evolució del nostre col·lectiu professional. Permeten compartir experiències, aprofundir en la praxi professional, investigar sobre temes d'interès professional comú, crear eines o projectes, comunitats de pràctica ... i tenen com a objectiu final la difusió del resultat.

Més informació

SEDIC

C/ Rodríguez San Pedro 2. Oficina 606. 28015 Madrid

34 915 934 059 / +34 639 186 570

sedic@sedic.es